لكلام ده نقلا عن كتابها " Dr/ Montessori's own handbook
مدرسة ماريا منتسورى لم تكن مثل اي مدرسة سواء في منهجها او في شكلها
كان اسمها بالايطالى Casa die bambini يعنى " بيت الطفل " ... و دى لانها فعلا على شكل بيت اطفال !
تقسيم الحجرات زى البيت .. صالة - حجرة طعام - حمام - مطبخ - حجرة العاب .... و هكذاكان اسمها بالايطالى Casa die bambini يعنى " بيت الطفل " ... و دى لانها فعلا على شكل بيت اطفال !
و كل الاثاث الذي بداخلها حجمه صغير مناسب للطفل بداية من الشماعة اللى جمب الباب القصيرة عشان يقدر الطفل يعلق عليها الجاكيت بنفسه و حتى الاحواض و الصنابير فى الحمام
لهذا السبب كان الطفل يشعرانه موجود فى بيئة مناسبة له و بيكون سعيد انه يستطيع ان يتعامل و يتكيف معاها دون جهد مضاعف
و وقتها سوف يكون معظم تركيزه على تنمية مهاراته العقلية لان المهارات الحركية يتعلمها بسهولة فى هذا المكان
الميزة ايضا فى بيت الطفل انه غير مقسم على حسب عمر الطفل مثل التعليم العادى
مدرسة ماريا منتسورى كانت مجهزة في الاصل لسن 3-6 سنوات و كانوا كلهم مع بعض ف مكان واحد
و ده ليها ميزة مهمة ان الاطفال الاصغر بيتعلموا من اقرانهم الاكبر منهم اسرع ايضا ينمى مهارات القيادة عند الاطفال الاكبر و بينمى احساسهم بالمسؤلية ناحية زملاءهم الاصغر منهم
التعليم الحركى و تدريب عضلات الطفل فى بيت الطفل ده كان بيشمل الآتى :
1- الحركات الاساسية اليومية مثل كيفية المشي وكيفية الجلوس والوقوف والهبوط وامساك الأشياء " اشياء مثل الإتيكيت
2- العناية الشخصية بنفسه
3- ادارة محتويات المنزل الذي هو فيه
4- البستنة او التشجير " يزرع نباتات و يراعيها " و هذا يعلمه الإهتمام بالبيئة المحيطة
5- أعمال يدوية
6- تمارين رياضية
7- حركات ايقاعية
سوف نتكلم بسرعة عن كل نوع
.
1- الحركات اليومية
The primary movement of every day
The primary movement of every day
المعلمة فى بيت الطفل تعلمهم كل شيئ عن طريق " القدوة " يعنى هى تعمل و هم يرونها و يقلدوها ، مش عن طريق التلقين
تعلمهم كيف يضعوا الكرسي في مكانه بع استخدامه ، كيفية اعداد مائدة الطعام ، كيفيه اخذ الأشياء واعادتها الى امكانها ، كيف ينتظر دوره ولا يتعدى على دور زميله .......... و هكذا
و الاطفال يفعلوا ذلك وهم فرحين باحسساهم بالمسؤلية و الاستقلالية
.
.
.
.
.
2- العناية الشخصية
The care of the person
The care of the person
هذه غرضها ان الطفل يتعلم كيف يعتمد على نفسه و يفعل كل شيئ يخصه دون مساعدة و تدخل الام
يعنى اول درس يتعلمه الطفل فى العناية الشخصية مثلا بيكون عن طريق اداة اسمها Dressing frames يعنى اطارات اللبس
بتكون قطعة من الملابس مثبتة فى اطار خشبى بيتعلم عليها الطفل ازاى يلبس و يخلع ملابسه بنفسه
الاطفال فى بيت الطفل كان عندهم نظام يومى .. اول ما يروحو بيغسلوا اياديهم ووجوههم وأسنانهم
وبعد ذلك يمسكوا " زعافة " يزيلوا بها الغبار من على الحيطان -و يمسكوا قماشة يلمعوا بيها الاثاث ، و جردل و ممسحة و يمسحوا الارض ، و يرتبوا كل اجزاء بيتهم الصغير ده
و طبعا كل الادوات اللى بيستخدموها دى كانت صغيرة مصممة خصيصا مناسبة لحجمهم
و فعلا الاطفال كانوا بيعملو كل ده و هم مبسوطين انهم عارفين يهتموا بالبيت بتاعهم
و كل يوم بيتعلموا حاجة بأة مثلا ازاى يصبوا سوائل من اناء لاناء ، او ازاى ينقلوا مواد صلبة من مكان لمكان ، وهكذا
وبعد ذلك يمسكوا " زعافة " يزيلوا بها الغبار من على الحيطان -و يمسكوا قماشة يلمعوا بيها الاثاث ، و جردل و ممسحة و يمسحوا الارض ، و يرتبوا كل اجزاء بيتهم الصغير ده
و طبعا كل الادوات اللى بيستخدموها دى كانت صغيرة مصممة خصيصا مناسبة لحجمهم
و فعلا الاطفال كانوا بيعملو كل ده و هم مبسوطين انهم عارفين يهتموا بالبيت بتاعهم
و كل يوم بيتعلموا حاجة بأة مثلا ازاى يصبوا سوائل من اناء لاناء ، او ازاى ينقلوا مواد صلبة من مكان لمكان ، وهكذا
.
.
.
.
.
4- البستنة او التشجير
Gardening
و كانت عامل جذب و سعادة كبير جدا للاطفال ان يكون عندهم شيئ حي هم يراعوه و مسؤلين عنه و يتابعوه كل يوم و هى تكبرمثلهم
.
.
.
.
.
5- الاعمال اليدوية
Manual work
Manual work
فى مدرسة ماريا منتسورى كانوا مختارين اعمال الفخار يتعلمها للاطفال ، كانوا يقومون بأشكال و يدخلوها الفرن حتى تصبح صلبة و هكذا
ايضا كانوا يتعلموا كيفية رصف الارض بالبلاط ، و كيف يبنوا بيت صغير للدواجن ...
متخيلين ان اطفال عندهم 3-6 سنين يفعلون هذا فعلا !!
.
.
.
.
.
6- التمارين الرياضية
Gymnastic exercises
Gymnastic exercises
اول درس كانوا يتعلموه الاطفال هو المشى على الخط .. اللى هو يماثل السير على الحبل بس الخط ده بيكون مرسوم ع الارض للحفاظ على سلامتهم
وهذا يعلم الطفل انه يحفظ توازنه و ينسق بين اوامر مخه و حركة رجله
بعدها تاتي تمارين تانية لتقوية عضلات اليد و و بقية الجسم هكذا
.
.
.
7- الحركات الايقاعية
Rhythmic movement
بتكون مثل التمارين الرياضية لكن على ايقاع موسيقى فمثلا عندما يكون الايقاع بطيئ تكون الحركة للاطفال بطيئة و لما يسرع الايقاع هم كمان يسرعو و هكذا
هنا بيزيد مؤثر خارجى على حاسة السمع فيتعلم الطفل كيف يوازن بين سمعه و حركته و اوامر مخه
ملحوظة :
التعليم الحركى هو احد اقسام التعليم الذى تهتم به مدرسة منتسورى
منقول
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق